Start with WHY

Het was Simon Sinek die in 2009 bij een Ted Talk zijn model van de Golden Circle aan de wereld toonde. Hij was succesvol, runde een marketingbedrijf maar hij had geen voldoening. In zijn zoektocht naar voldoening ontdekte hij het model wat hij de Golden Circle noemt en wat zijn leven en later ook ook mijn leven heeft veranderd. Voldoening heeft allemaal met de WHY te maken. Dus als jij voldoening in je leven wilt hebben, Start with WHY.

De WHY


De WHY of Waarom begint langzamerhand een begrip te worden. Steeds meer bedrijven en mensen worden met de WHY geconfronteerd en beginnen de waarde hiervan in te zien.

Het duurde tot 2013 voordat ik er mee in aanraking kwam en ik gegrepen werd door de kracht van het model. Ik zoog de informatie op en vond mijn eigen WHY. Sindsdien pas ik die toe in mijn werk en in mijn privéleven. De WHY helpt mij met het maken van besluiten. Het houdt mij op koers in wat mijn levensdoel is. De WHY maakt duidelijk wat de drijfveren van een persoon of organisatie zijn. Het verklaart waarom ze doen wat ze doen. Volg je WHY dan krijg je voldoening.

Als je eenmaal je WHY hebt gevonden dan begint het pas. Het blijft continue werken om jezelf ervan bewust te zijn en je WHY te volgen. Voor zowel mensen als organisaties.

Voor organisaties is nog belangrijker omdat organisaties groeien. Extra aandacht is dan nodig om die mensen aan te nemen die passen bij de WHY van de organisatie.

De golden circle en Simon Sinek?

De golden circle van Simon Sinek is een communicatiemodel.

In de golden circle staan drie definities: WHY, HOW en de WHAT. Iedereen weet WHAT (wat) men doet. Sommigen weten HOW (hoe) ze iets doen. Nog maar weinig weten WHY (waarom) ze iets doen.

De WHY is belangrijk omdat het rechtstreeks communiceert met dat deel van ons lichaam dat verantwoordelijk is voor menselijk gedrag en besluitvorming.

Succesvolle mensen en organisaties communiceren volgens de golden circle van binnenuit naar buiten terwijl de meeste juist van buiten (WHAT) naar binnen communiceren. Door vanuit de WHY te starten krijgt alles meer lading en betekenis.

Na een onderzoek in 2013 kwam ik tot de definitie van mijn WHY die als volgt luidt:

“Ik geloof in het helpen van mensen en organisaties met het bereiken van hun DOELSTELLINGEN zodat wij SAMEN trots kunnen zijn op het RESULTAAT.”

Mijn HOW:

“Harmonie, Openheid en Toewijding zijn de drie pijlers waarop ik leef en samenwerk.”

Als je nieuwsgierig bent naar wat jouw WHY is maak dan een afspraak. Ik leg je uit hoe het proces werkt en samen gaan wij op zoek naar de definitie van jouw WHY.